NASZ CEL TO ZWYCIĘSTWO!

6 dni wyścigów, 220 kilometrów do przebycia, ponad 365 dni przygotowań, 25 studentów podejmujących wyzwanie konstrukcji łodzi przyszłości… Wszystko to łączy się w jeden cel: 1 miejsce na zawodach łodzi solarnych Dong Energy Solar Challenge 2014.

To już kolejna wspólna inicjatywa studentów Politechniki Warszawskiej i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. I kolejny zapowiadający się sukces. Tym razem studenci Koła Naukowego Konstruktor i Studenckiego Koła Naukowego Zarządzania Projektami ze Szkoły Głównej Handlowej wspólnymi siłami zbudują łódź o napędzie solarnym na zawody Dong Energy Solar Challenge 2014, które rozpoczną się 28 czerwca 2014 w Holandii.

Po raz piąty zostaną rozegrane zawody łodzi napędzanych energią słoneczną. 220-kilometrowa trasa prowadząca po malowniczych holenderskich kanałach będzie sześciodniowym sprawdzianem dla nowoczesnych konstrukcji i wytrwałych sterników. W trzech klasach wyścigu ( A – łodzie jednoosobowe o maksymalnej długości całkowitej 6 metrów; B – łodzie dwuosobowe o maksymalnej długości całkowitej 8 metrów; C – łodzie jednoosobowe o maksymalnej długości całkowitej 6 metrów, prototypowe) rywalizować będą zespoły z całego świata.  Sukces zależy przede wszystkim od wydajności łodzi i efektywności konstrukcji. Wygra drużyna, której łódź pokona trasę w  najszybszym czasie.
Innowacyjne i odpowiedzialne przedsięwzięcie to pierwsze skojarzenia nasuwające się na myśl o łodzi solarnej, jednak najważniejsze są wytrwałość i konsekwencja w podjętych działaniach. Drużynie WUT Solar Boat nie brakuje również zapału i młodzieńczego entuzjazmu w ich realizacji. Jako grupa przyjaciół chcą razem osiągnąć sukces. Nie brakuje wśród nich specjalistów z różnych dziedzin: konstrukcji, energetyki czy napędu.

Chociaż oficjalny termin zawodów jest wyznaczony dopiero na przyszły rok, prace projektowe rozpoczęły się już jesienią 2012. Zespół z dumą prezentuje animację łodzi, wykonane prototypy oraz chwali się postępami w pracach projektowych. Zapytani o termin ukończenia łodzi odpowiadają: ,,jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem i uda nam się uzyskać wsparcie Sponsorów, aby zgromadzić na czas wszystkie potrzebne do konstrukcji materiały, łódź ukończymy jeszcze w zimie 2013/14”. Oficjalna prezentacja łodzi jest zaplanowana na wiosnę 2014.
Jednak do realizacji wspaniałych marzeń o łodzi przyszłości nie wystarczy tylko ciężka praca. Nie wystarczą setki godzin spędzone w inżynierskich warsztatach, aby łódź mogła ujrzeć światło słoneczne. Studenckie marzenia często w starciu z rzeczywistością napotykają barierę finansową. Podobnie jest z projektem WUT Solar Boat. Zostały zaprojektowane kadłuby, wyprodukowane prototypy i są pojawiają się problem ze sfinansowaniem ostatecznego modelu. Kosztowne części i materiały potrzebne do konstrukcji to duży wydatek. Warszawskich uczelni nie stać na pokrycie kosztów projektu. Studenci nie składają jednak broni w walce o marzenia i szukają możliwości współpracy z prywatnymi firmami i przedsiębiorcami.

Małgorzata Kicińska