TRANSPORT PANELI FOTOWOLTAICZNYCH

easysolar_logoCzy wiesz, w jaki sposób transportowane są panele fotowoltaiczne, które trafiają na Twój magazyn lub bezpośrednio do Twoich Klientów? Jakość paneli to nie tylko gwarancja wysokiej jakości produkcji – to również sposób ich pakowania, załadunku, przetransportowania i rozładunku. Aby dostarczać Klientom panele najwyższej jakości, warto upewnić się, że panele są transportowane w prawidłowy sposób.

Największym ryzykiem przy transportowaniu paneli są naprężenia, które mogą spowodować niezauważalne gołym okiem, a mogące wpłynąć na pracę paneli – mikropęknięcia. Klientowi, który zamawiał panele ciężko jest na miejscu udowodnić, że dostarczone panele zostały uszkodzone. Nie istnieje również oficjalny dokument dotyczący przewozu
konkretnie paneli fotowoltaicznych, który nakazywałby wszystkim producentom pakowanie i transport w zdefiniowany sposób. Na rynku istnieje wielu producentów fotowoltaiki i spora dowolność w tym zakresie.

Producenci mogą jednak zdecydować się na dołączenie dodatkowej gwarancji obejmującej transport. Przykładowo TUV Rheinland (lider certyfikacji paneli fotowoltaicznych) przy współpracy z DB Schenker (zajmującym się logistyką) opracował system kontroli i monitoringu paneli podczas “podróży” modułów. Na początku kontrolowany jest sposób pakowania produktów, później weryfikuje się parametry wyjściowe modułów opuszczających fabrykę, a w ostatnim etapie monitoruje się transport. Pełną transparentność od momentu produkcji do rozładunku zapewniają zaawansowane czujniki od DB Schenker, które wyczuwają obciążenia występujące podczas transportu. Sprawdzani są również przewoźnicy, którzy stworzą bazę firm transportowych godnych polecenia. Klient otrzymujący panele z dodatkowym certyfikatem ma zatem pewność, że nie doszło do jakichkolwiek uszkodzeń urządzeń, a moduły z defektami zostaną wyeliminowane ze sprzedaży.

Szacuje się, że uszkodzenia spowodowane transportem stanowią ok. 5% wszystkich uszkodzeń paneli. Najgorsze odnotowane przypadki to wyślizgnięcie się paneli z palety, ściśnięcie narożników paneli zbyt mocno oraz stąpanie po panelach. Istnieją różne teorie na temat, jak powinny być przewożone panele. Poniżej przedstawiamy kilka z nich.
- Transport wertykalny- jest zwykle preferowany, gdyż zmniejsza podatność paneli na rożnego rodzaju naprężenia, które rozkładają się na twardych ramach paneli, a nie na powierzchni ogniw. Przy transporcie poziomym, panele mogą również naciskać jeden na drugi.
Unikanie kładzenia przedmiotów i stąpania po panelach- w szczególności, gdy przewożone są poziomo. Warto również zadbać o dodatkową osłonę dla paneli znajdujących się na samej górze oraz o przekładki między panelami.
Przezroczyste opakowania- stosowane są zamiast kartonowych, by przewoźnicy mieli świadomość, że przewożą delikatne komponenty.
Specjalne palety- dostosowane do rozmiaru paneli, zwykle nieco większe, wypchane dodatkowymi elementami zabezpieczającymi.
Zabezpieczenia zapewniające amortyzację, jak pianki w kontenerach albo wielokrotnego użytku nakładki na narożniki od Eckpack lub Darmstandt- umożliwiające transport horyzontalny, ale posiadające również świetne rozwiązania dla pakowania w sposób pionowy. Czasem posiadają one specjalne haczyki, co sprawia, że sąsiadujące panele nie muszą się ze sobą stykać.
Warto ustalić, kto na jakim etapie ponosi odpowiedzialność za dotarcie paneli w nienaruszonym stanie (ważne szczególnie przy długich trasach, jak np. w przypadku chińskich paneli)- służą do tego międzynarodowe warunki Incoterms, będące międzynarodowymi normami handlu. Warto również współpracować tylko ze sprawdzonymi
partnerami, którzy doskonale rozumieją produkt.
Niektóre zabezpieczenia powstają już na etapie produkcji, np. Colored Solar używa grubszego szkła w panelach z krzemu krystalicznego – 4 mm zamiast standardowego 3,2 mm.
Uszkodzenia można to badać zarówno podczas transportu, jak i przy dostarczeniu paneli (kontrola jakości na miejscu, przy użyciu specjalnych urządzeń).

Przykładowo, SEMI opracowało metodę wykrywania obciążeń mechanicznych (głównie wstrząsów), jakim podlega już zapakowany panel podczas transportu (PV23-1011). Jak pokazuje badanie Crack distribution of crystalline silicon photovoltaic modules, nie każde pęknięcie musi powodować duże szkody, będzie to w dużym stopniu zależało od jego
umiejscowienia go na powierzchni modułu. Najczęściej występujące pęknięcia to te podłużne  w stosunku do bus barów oraz rozchodzące się w wielu kierunkach.
Właściwy transport paneli to niestety często kompromis między jakością i ceną. Palety posiadają zwykle ok. 30 paneli, lecz im mniej miejsca zajmują, tym mniej elementów zabezpieczających posiadają. Upewnij się, że transport Twoich paneli jest bezpieczny, może stać się to Twoją przewagą!

Jakie są jeszcze inne sposoby optymalizacji Twojej pracy?
Pamiętaj, że prezentacja jest kluczową częścią sprzedaży systemu fotowoltaicznego. Sprawdź, jak zwiększyć swoją sprzedaż za pomocą aplikacji mobilnej EasySolar. Dowiedz się więcej: (http://easysolar.co) Więcej wskazówek sprzedażowych znajdziesz na: (http://easysolar.pl/blog/workshop/)